Elza Jo
Photographs, drawings, collages, silkscreens and video
08-01-2011 - 12-02-2011
Opening: 08-01-2011 from 16:00 - 19:00
Amsterdam
‘The AGE' van Elza Jo is een tentoonstelling die vol zit van symboliek. Zelf vaak centraal in het beeld staand, lijkt de kunstenares ons naar binnen te willen lokken om deel te nemen aan de door haar geleide rituele handelingen, die zich bijvoorbeeld afspelen in de vier seizoenen.
Gekleed in een Jan van Eyck-achtig gewaad, daalt Elza Jo pardoes uit de hemel in een donker bos met een Palmpasenstok in de hand. Aan haar voeten vier rijkelijk gedecoreerde Fabergé-eieren, waarop onder andere haar kat Rico, is afgebeeld.
Rico is tevens het middelpunt van een serie van vier werken waarin hij transformeert van ‘Maria' in de lente, naar een vogeltje in de zomer. Over zijn kattenvel draagt ‘ie een minutieus getekend verenpak. Op de achtergrond een prachtige gouden ananas, die naar de zomer doet verlangen.
In ‘Rico in Armor' is de poes prachtig geportretteerd in een middeleeuws harnas. Bevallig houdt hij zijn zwaardje vast. Omlijst door de Versace krans met linten, maar dan gemodelleerd als een camee, die weer is opgehoogd tegen een uitbundige achtergrond van een vurige sterrenlucht.
In de vrouwelijke pendant zwaait Elza Jo vervaarlijk met haar zwaard in de lucht, met wapperende haren, maar wel met een paar heerlijk, warme bontmoffen aan.
De meeste werken zijn streng opgebouwd, in de vorm van een driehoek, die meestal is uitgesneden en opgehoogd. De driehoek heeft behalve een dwingende functie - hij snijdt dwars door het beeldvlak - ook een symbolische. Samen met hun paaseieren, monstransen, kelken en ananassen vormen Elza Jo en Rico hun geheel eigen ‘community', waar je je enerzijds verbonden mee kunt voelen, maar aan de andere kant ook niet helemaal in opgenomen zult worden. Een zekere afstand en mysterie blijft er altijd bestaan.
‘The AGE' gaat ook over een nieuwe generatie, die behoefte heeft aan sterke visuele middelen, met een hang naar ambachtelijkheid en het gebruik van oude rituelen, maar dan voor nieuwe doeleinden.
Gekleed in een Jan van Eyck-achtig gewaad, daalt Elza Jo pardoes uit de hemel in een donker bos met een Palmpasenstok in de hand. Aan haar voeten vier rijkelijk gedecoreerde Fabergé-eieren, waarop onder andere haar kat Rico, is afgebeeld.
Rico is tevens het middelpunt van een serie van vier werken waarin hij transformeert van ‘Maria' in de lente, naar een vogeltje in de zomer. Over zijn kattenvel draagt ‘ie een minutieus getekend verenpak. Op de achtergrond een prachtige gouden ananas, die naar de zomer doet verlangen.
In ‘Rico in Armor' is de poes prachtig geportretteerd in een middeleeuws harnas. Bevallig houdt hij zijn zwaardje vast. Omlijst door de Versace krans met linten, maar dan gemodelleerd als een camee, die weer is opgehoogd tegen een uitbundige achtergrond van een vurige sterrenlucht.
In de vrouwelijke pendant zwaait Elza Jo vervaarlijk met haar zwaard in de lucht, met wapperende haren, maar wel met een paar heerlijk, warme bontmoffen aan.
De meeste werken zijn streng opgebouwd, in de vorm van een driehoek, die meestal is uitgesneden en opgehoogd. De driehoek heeft behalve een dwingende functie - hij snijdt dwars door het beeldvlak - ook een symbolische. Samen met hun paaseieren, monstransen, kelken en ananassen vormen Elza Jo en Rico hun geheel eigen ‘community', waar je je enerzijds verbonden mee kunt voelen, maar aan de andere kant ook niet helemaal in opgenomen zult worden. Een zekere afstand en mysterie blijft er altijd bestaan.
‘The AGE' gaat ook over een nieuwe generatie, die behoefte heeft aan sterke visuele middelen, met een hang naar ambachtelijkheid en het gebruik van oude rituelen, maar dan voor nieuwe doeleinden.