Op uitnodiging van Museum Centrum Krasnoyarsk realiseerde Marjan Teeuwen in de zomer van 2009 een nieuwe installatie met als titel Verwoest Huis Krasnoyarsk. Grootschalige architectonische ingrepen staan centraal in een Russisch houten huis dat al vijf jaar leeg stond.
In vier achtereenvolgende ruimtes zijn grote gaten geslagen in de achterwanden, plafonds, vloeren en in de linker en rechter zijwanden; deze gaten vormen een niet- perfecte, gedeconstrueerde cirkelvorm. Een cirkel die duidelijk uit elkaar valt, maar ook een geheel vormt. In feite zijn dertien ruimtes met elkaar in verbinding gebracht. Vanuit het centrale standpunt zijn alle doorgangen te zien. Al het materiaal voor de installatie is afkomstig uit het huis zelf. Zo is bijvoorbeeld de hele buitenkant van het huis in kleine stukken verzaagd en naar binnen gebracht. Het gebouw is als het ware opgegeten om binnen te floreren in geconcentreerde stapelingen. Er ontstaan een boven- en een beneden, een binnen en buiten, een zwart en wit, vallen en staan, orde en chaos, uitzicht tegenover doodlopend, verwoesting versus opbouw. Het geheel resulteerde in een serie foto's - een grote en negen kleine - en een film.
Naast de foto's uit Rusland worden ook werken tentoongesteld uit het project Verwoest Huis (2008), dat plaats vond in snackbar annex woonhuis De IJsbeer in 's-Hertogenbosch. Kenmerkten eerdere fotoseries van Teeuwen zich juist door één enkele kijkrichting en een beperkte dieptewerking, in deze - op de Paris Photo 2009 zeer succesvol ontvangen - serie, kijkt de beschouwer van de ene ruimte naar de andere en is er sprake van een nieuw perspectief. De installaties strekken zich uit over meerdere verdiepingen en meerdere ruimtes en zijn niet in één oogopslag te overzien. Ruimtelijkheid en beweging enerzijds vindt zijn tegendeel in beklemming en afgeslotenheid anderzijds. Perspectief en platheid vechten om voorrang.
In november 2008 realiseerde Marjan Teeuwen ook nog een installatie in het Stedelijk Museum in 's-Hertogenbosch. De installatie toont twee perfect gespiegelde archieven: één geheel wit, het andere geheel zwart. Resultaat van deze wekenlange krachtsinspanning is een prachtig uitgebalanceerd, tweeluik, getiteld Archief Sheddak (SM's) 1 en 2. Ook dit werk wordt geëxposeerd.
In Teeuwen's werk gaat de constructieve kracht van het bouwen hand in hand met de kracht van verwoesting en verval, gesublimeerd in een precair evenwicht.
Binnenkort verschijnt er een publicatie over het werk van Marjan Teeuwen.