‘Mesmerize’ – Marisa Rappard
Marisa Rappard (1979) maakte recent een reeks grote abstracte werken die een stroom weergeven van duizelingwekkende arceringen. Over een grondlaag van intuïtief aangebrachte kleurvlakken van acrylverf tekent zij met inkt lijnen en vlekken. Door handelingen te herhalen ontstaan er vlakken die met elkaar botsen of vloeiend in elkaar overgaan. Ze verkent de mogelijkheden van een ongebreidelde lijnenstroom door de lijnen telkens anders te clusteren.
Rappard slaat al enige tijd met verbazing gaande wat voor invloed de recente technologische ontwikkelingen hebben op de veelheid aan informatie die ons bereikt. Software die wordt ontwikkeld om iemand in een video iets anders te laten zeggen dan wat hij heeft gezegd. Vreemde mogendheden die via Facebook verkiezingen beïnvloeden. Politici die ons ‘alternatieve feiten’ in de maag splitsen. Filters in onze ‘newsfeed’ die ons zicht vernauwen en ons andere perspectieven ontnemen. ‘De waarheid’ bestaat niet meer; ze wordt verbogen, vertekend en verdraaid.
Rappard verzamelde beeldmateriaal van duizelingwekkende patronen, gruizige screenshots, digitale glitches, lichtgevende kleuren, QR codes. Dubbele bodems, verborgen agenda’s en dubbelzinnige taal deden haar uitkomen bij haar huidige tekeningen, waarin niets is wat het lijkt en het oog op zoek gaat naar wat erin verborgen is. De ene keer doen de zinderende vlakken denken aan pixels en databits, dan weer aan een onontwarbare kluwen, een vreemdsoortig landschap of een magische plek waar de tijd uit opborrelt en begint.
Marisa werkt bij aanvang vanuit toeval en impuls. Maar wanneer de tekening vordert is geen enkele lijn vrijblijvend meer: ze stuurt de tekening zorgvuldig bij tot er op elke plek genoeg gebeurt en de hypnotiserende lijnen je betoveren, je de tekening in trekken en je erin laten ronddwalen, op zoek naar de geheimen die erin verborgen zijn.