'Before today' - Marie Reintjes
Tegen een dikke, donkergroene streep en een paar naar de hemel reikende kronkels, zet een witte vlek met blauwe streep en bruine toets zich schrap om een slap hangende zwarte vorm met bruine golf en donkerbruine dot met bungelende zwarte streepjes in balans te houden; ‘How to pick up girls’ is geboren.
Aanleiding voor Marie Reintjes (1990)’ schilderijen zijn foto’s die ze maakt van alledaagse situaties. Reintjes’ ‘visuele database’ bevat onder andere opnames die ze maakte tijdens haar wandelingen, het bezoeken van concerten of het kijken naar het Hollandse landschap vanuit een vliegtuig. Verder zitten er ook foto’s uit de albums van haar ouders en kiekjes gemaakt door haar familie en vrienden in. Samen vormen deze foto’s een alsmaar groeiende beeldverzameling met een grote verscheidenheid aan onderwerpen.
Uit deze grote hoeveelheid beschikbare beelden, vaak achteloos geschoten, pikt Marie Reintjes er de juweeltjes uit. Het zijn deze alledaagse composities, die ze op een voetstuk plaatst door ze te gaan schilderen.
Hoewel de beelden die Reintjes gebruikt dus persoonlijk zijn, soms zelfs emotioneel, is de aanpak die ze kiest tijdens het schilderen een formele. Ze streeft ernaar om te schilderen met dezelfde soort snelheid als waarmee de foto is gemaakt.
Al schilderend bepaalt Reintjes wat in de voorstelling moet blijven en vooral wat weg moet. Het is daarbij belangrijk de essentie van de foto te raken. Door snel te schilderen bereikt ze de directheid van toets die daarvoor nodig is, blijft de handeling van het schilderen zichtbaar en bant ze twijfel uit. Na minder dan een uur worden de kwasten opzij gelegd. Op de ezel staat een beeld dat zij nooit van tevoren had kunnen bedenken.