Wat ‘the blues’ en ‘das Bildnerische Denken’ van Paul Klee met elkaar te maken hebben, zien we in de tentoonstelling ‘Blue is the warmest color’ van Eveline Visser.
Dat beweringen, stellingen en kronkelige bedenksels ons dagelijks leven overspoelen, is van alle tijden. Zo schreef Paul Klee aan het begin van de vorige eeuw zijn ‘Bildnerische Denken’. In uitgebreide kleurenschema’s, schetsen en getekende ritmes uit de muziektheorie, gaf hij vorm aan zijn ideeën over het beeldende denken. Voor emoties zoals woede bijvoorbeeld, ontwierp hij heldere schematische tekeningen. In al deze uitingen, leek hij de ons omringende wereld te willen bezweren, te duiden.
Eveline Visser heeft een aantal schilderijen gemaakt, waarin ze Klee’s theorieën toepast. Achter veel composities zit een verborgen compositorisch schema. In ‘all about it’ zien we een camera die zich onder het zwart van het ons omringende universum bevindt, gericht op het leven op aarde.
In de tentoonstelling zien we ook een zeventiende-eeuws slavenschip met een blauwe vlag met daaronder een gemaltraiteerde gitaar. Wanneer de kapitein van het slaventransport onderweg was overleden, hees de bemanning de blauwe vlag. De gitaar in het object verbeeldt de troostrijke muziek die werd gespeeld na het overlijden. Met deze muziek, door de slaven al snel de blues genoemd, wisten zij zich staande te houden. ‘Blue is the warmest color’, is aan hen opgedragen.
In een ander object zien we achter een zwarte camera obscura een lijn aan de horizon, met aan weerszijden de aanduiding van de kleur blauw. In het midden van deze lijn, bevinden zich de kleuren geel en rood. Door de kleur blauw naar het midden te plaatsen, mengt deze zich met geel en rood, tot het hele kleurengamma. Door middel van dit schema bewijst Paul Klee’s nogmaals het belang van de kleur blauw. De kleur die ook domineert in alle bij Cokkie Snoei tentoongestelde werken van Eveline Visser.
What the Blues and 'Das bildnerische Denken’ by Paul Klee connect to each other, we can see in ‘Blue is the warmest color’; an exhibition by Eveline Visser.
Complex and scaffolding fabrications constantly overwhelm our daily lives, as Paul Klee explains in the ' Das bildnerische Denken’. Klee gave shape to his ideas about visual thinking through extensive color schemes, sketches and transcriptions of music theories. He designed clear schematic drawings about emotions such as anger. Throughout these expressions he seems to conjure the world around us, in order to interpret it.
Eveline Visser has created several paintings based on Klee's theories. Behind each artwork there is a hidden compositional scheme. In ‘All about it’ we see a camera, which focuses on life on earth and is located under the blackness of the all-embracing universe.
In another installation we can see a 17th century slave ship where a blue flag has been raised after the death of the master of the ship. ‘Blue is the warmest color’, is dedicated to this occurrence. Below there is a maltreated guitar, which characterizes the comforting music played by the slaves after the captain’s death. This also represents the birth of Blues as a music genre.
In ‘Black body and the blue line’, we see - behind a black camera obscura - a line on the horizon, flanked by the designation of the color blue. In the middle of this line, the colors are yellow and red. By moving the color blue to the middle, it mixes with yellow and red, into the whole colour range. Through this scheme, Paul Klee once again proves the importance of the color blue. The color that also dominates in all the exhibited works of Eveline Visser at Cokkie Snoei