In ‘Cloudwalk' staat het wonderlijke leven van de eigenzinnige Marie Antoinette centraal. De voormalige koningin van Frankrijk - gedompeld in illusie en schoonheid - verkeerde in een voortdurende staat van euforie.
Ze speelde fantastisch goed klavecimbel, was verzot op mooie kleren en had een extatisch liefdesleven. In haar kleine speelboerderij beleefde ze met haar bloemen, planten en dieren de verrukkingen van het boerenleven. Ze onderging haar lot; de guillotine, als een heldin.
In de voorruimte van de galerie; de ‘Marie Antoinette zaal', zien we het majestueuze bed van Marie Antoinette; als een wolkerig hemelgewelf, bedolven onder de opmars van het volk. Op een klein schilderij ernaast liggen haar laatste brieven, op een barokke schrijftafel. Op een ander doek; in een roze bol gevat, zien we op de voorgrond haar gezellige boerderij afgetekend tegen het paleis van Versailles. Op een groot tweeluik kijkt een groepje mannen ingespannen naar het schouwspel van de betovering van Marie Antoinette.
In de achter ruimte staan de muziek en de natuur centraal.
In een serie kleine schilderijen wordt de ‘birdsong' verbeeld. We zien er vreemdsoortige piano's waarop vogels de melodie bepalen. Op ‘Cloudwalk' zien we een groepje mensen tussen de bergen, de wolken in wandelen. Op een groot rond paneel kan de bezoeker zelfs eigenhandig de piano bespelen.
Het schilderen - in de ruimste zin van het woord, want het werk gaat regelmatig de ruimte in - heeft bij Eveline Visser altijd een conceptuele context. Niet het schilderen zelf - hoe virtuoos ook - is haar belangrijkste uitgangspunt, maar de verbeelding van dat concept.
Tegelijk met ‘Cloudwalk' is nog t/m 17 januari in museum Boijmans van Beuningen Eveline's ‘The Bird's Empire' te zien. In de vier ruimtes van ‘het Klaverblad' toont ze een wondere wereld geïnspireerd op het vogelrijk, bewoond door love birds, wolken, antennes, bird drones en eieren.
De galerie is tussen 20 december en 10 januari gesloten